zaterdag 15 mei 2010

BEDENKSELS en VERZINSELS: Rijden onder invloed, een ander beleid !

Rijden onder invloed: een verantwoordelijkheid van iedereen

Niemand heeft de intentie een verkeersongeval te veroorzaken en zeker niet onder invloed van alcohol of drugs. Ieder nuchter persoon beseft dat rijden onder invloed het leven van zowel zichzelf als anderen in gevaar brengt. Toch stappen mensen, onder invloed, achter het stuur en veroorzaken ze ongevallen. Maar liefst 11% van alle verkeersongevallen is gelinkt aan alcohol of drugs. Tijdens weekendnachten loopt dit zelfs op tot 40%[1].

Alcohol, drugs en bepaalde medicatie beïnvloeden onze hersenwerking[2]. Ons bewustzijn verandert, ons risicobesef daalt, ons lichaam functioneert anders, ...... Kortom: onder invloed worden we een ander mens. We worden iemand die medisch gezien niet geschikt is om te rijden en zichzelf niet meer correct kan beoordelen. Ook al zweren we in nuchtere toestand dat we nooit onder invloed zouden rijden, eenmaal geïntoxiceerd worden we iemand die denkt het toch aan te kunnen en kruipen we achter het stuur. Enkel nuchtere mensen uit de omgeving (personen die alcohol schenken, huisgenoten, vrienden, getuigen, ....) kunnen voorkomen dat iemand onder invloed achter het stuur kruipt. Dit besef vereist een ander beleid.

De rol van sensibilisering.

Sensibiliseringscampagnes[3] verliezen hun effect zodra iemand onder invloed is, ook al steunen we de campagne volledig in nuchtere toestand. De boodschap om niet te rijden onder invloed is noodzakelijk, maar alcohol en drugs ondermijnen ons vermogen om die boodschap op het beslissende moment toe te passen. Bovendien is de impact van sensibilisering vaak van korte duur. De meeste campagnes richten zich tot ons als bestuurder. Wie nooit onder invloed rijdt, wordt onnodig aangesproken. Wie dat wel doet, wordt vaak onvoldoende bereikt. Daarom is het cruciaal om ook de bredere samenleving te sensibiliseren. Niet alleen de bestuurder, maar ook de omstanders dragen verantwoordelijkheid. Iedereen moet beseffen dat het hun taak is om iemand onder invloed te verhinderen om achter het stuur te kruipen.

Controles en strafbeleid missen preventieve kracht.

Alcohol- en drugscontroles in het verkeer missen hun afschrikkende werking door de geringe pakkans[4]. Het huidige strafbeleid[5] focust vooral op de geïntoxiceerde bestuurder na het ongeval, terwijl de mensen in diens omgeving die het hadden kunnen voorkomen buiten schot blijven Zolang het beleid zich uitsluitend richt op de bestuurder en niet op de getuigen zoals huisgenoten, vrienden en personen die alcohol schenken, blijft rijden onder invloed een maatschappelijk probleem. De getuigen (huisgenoten, vrienden, schenkers van alcohol, ....) hopen vaak dat de bestuurder geen ongeval zal veroorzaken en kijken weg. Degenen die wel durven ingrijpen worden al te vaak als bemoeizuchtig ervaren en voelen zich vaak moreel verplicht de persoon in kwestie te helpen of veilig thuis te brengen.

Tijd voor een andere aanpak    

Het beleid moet getuigen aanmoedigen om tussenbeide te komen. Het moet normaal worden dat iemand onder invloed wordt tegengehouden, niet als bemoeizucht, maar als burgerzin. Momenteel bestaat er geen wet die dit gedrag beloont. Wie ingrijpt voorkomt een ongeval dat nooit heeft plaatsgevonden maar krijgt geen erkenning voor zijn goede daad. Daarom moet nalaten om een bestuurder onder invloed te beletten te rijden strafbaar worden. De getuige moet medeverantwoordelijk worden. Rijden onder invloed is niet uitsluitend het probleem van de bestuurder, maar van de hele maatschappij, in het bijzonder ook van degene die toelaat dat iemand onder invloed gaat rijden. Uiteraard kan niet iedereen fysiek ingrijpen, maar iedereen kan wel de politie verwittigen. Nultolerantie[6] is daarbij de duidelijkste maatstaf: wie alcohol of drugs heeft genomen, rijdt niet. De dreiging van medeplichtigheid maakt het maatschappelijk acceptabel om in te grijpen.

 

Handhaving van het rijverbod

Het is verbazingwekkend dat justitie er niet in slaagt om het rijverbod[7] effectief af te dwingen. Toch lijkt het eenvoudig:  1) Laat het rijbewijs inleveren.  2) Leg auto’s van betrokkenen letterlijk ‘aan de ketting’ tijdens het verbod.  3) Straf ook mensen die voertuigen uitlenen of verhuren aan personen met een rijverbod.

Niemand leent zijn auto uit aan een onbekende en verhuurbedrijven dienen standaard een geldig rijbewijs te vragen. Familie en vrienden weten vaak dat er een rijverbod geldt en moeten beseffen dat het uitlenen van een voertuig juridische gevolgen kan hebben. Een goede wet versterkt het besef om dit niet te doen. Politie en justitie treden nu pas op ná een ongeval. Het beleid moet hen in staat stellen om preventief te handelen. Want wie onder invloed is, is een ander persoon dan wie nuchter beweert nooit te zullen rijden onder invloed.

Geen rijbewijs[8] zonder goed gedrag

Jongeren met een problematisch alcoholgebruik of die drugs consumeren, zouden al dan niet tijdelijk uitgesloten moeten worden van het rijexamen. Dit is geen straf, maar een beschermende maatregel voor henzelf én voor anderen.

 

Een bredere reflectie

De afgelopen eeuw zijn we geëvolueerd naar een maatschappij waarin het voor kinderen nauwelijks nog mogelijk is om zich vrij, onbezorgd, zelfstandig én veilig in de openbare ruimte te bewegen. Dat er tegenwoordig zo weinig ongevallen zijn waarbij kinderen betrokken zijn, komt vooral doordat ze uit het straatbeeld zijn verdwenen. Vaker zitten ze in een auto of bewegen zich enkel onder ouderlijke begeleiding voort—soms bijna letterlijk ‘aan de leiband’, om het cru te zeggen.

Is onze samenleving nog bereid te streven naar een leefomgeving waarin kinderen opnieuw zelfstandig een paar straten verder kunnen gaan spelen bij hun vriendjes, zonder dat dat als een risico wordt beschouwd?



[8] Rijbewijs terugkrijgen na artikel 42 - levenslang rijverbod?

 

mei 2025.

contact: vanhecke1965@skynet.be



Slechts enkele overleden slachtoffers van de vele slachtoffers tengevolge van ongevallen veroorzaakt door dronken chauffeurs.


11/11/2009: Emilie Leus, 18j,  Laetitia Vandevelde, 18j en Lauren De Cleyn, 17j In memoriam: chauffeur onder invloed maait vier geneeskundestudenten van de baan in Oosterzele – NUUS , Man die drie studentes doodreed riskeert zes maanden cel | Nieuwsblad ,  Fonds Emilie Leus . 


18/07/2015: Marijke De Groote, 48j en dochter Anke Hoerens, 18jStrenge straf voor dronken man die moeder en dochter doodreed en schuld in hun schoenen probeerde te schuiven | Nieuwsblad .


23/08/2015: Johanna, 31j en dochtertje Axelle, 3jOngeval Aalst: na kind van drie overlijdt nu ook moeder | Focus en WTV , Dronken doodrijder (19) was ook onder invloed van drugs | GVA , Familie razend: proces tegen doodrijder van jonge moeder en dochtertje al voor derde keer uitgesteld | Nieuwsblad , “Bij elk nieuw slachtoffer sterven onze kinderen opnieuw”: na zoveelste dodelijk ongeval schreeuwt familie van verongelukte Johanna en Axelle het uit | Nieuwsblad .


10/08/2021: ......, 78jDronken chauffeur die man doodde riskeert 2 jaar cel en ongeschiktheid om nog te rijden | Nieuwsblad .


01/08/2022; Francis Aerts, 16jJonge vader (33) rijdt Francis (16) stomdronken dood: “Enkele minuten nadat hij show verkocht, verwoestte hij het leven van een jongen” | Nieuwsblad , Beroepsproces gestart tegen Youri H. (35) die negen jaar cel kreeg omdat hij Francis (16) doodreed: “Enkel de zwaarste straf is de correcte straf” | Nieuwsblad .


25/04/2023: Johan Vergaert, 53j: Spijtbetuiging, maar toch in beroep: zaak van tuinman Tuur V. (27) die wielertoerist Johan (53) doodreed pas in september behandeld | Oudenaarde | hln.be ,  “Hij heeft dit absoluut niet gewild”: tuinaannemer die wielertoerist Johan (54) van de weg maaide, had er een nacht vol alcohol op zitten | Oudenaarde | hln.be .


15/09/2023: Romane Pontello, 24jVrouw op step overleden na vluchtmisdrijf in Elsene | BRUZZ , “Onze wereld is die nacht ingestort”: ouders van Romane (24) doorbreken één jaar nadat ze dodelijk werd aangereden de stilte | Nieuwsblad , Papa van Romane (24), die werd doodgereden door dronken automobilist organiseert witte mars voor verkeersslachtoffers: “De wetgeving moet anders, we moeten onze kinderen beschermen” | Brussel | hln.be .


04/10/2023: Owen De Taeye, 22jSchepen van Oudenaarde vrijgelaten onder voorwaarden na dodelijk ongeval met fietser: man had te veel gedronken en reed te snel | VRT NWS: nieuws , 6 maanden cel met uitstel, rijverbod van 1 jaar én 4.000 euro boete voor ex-schepen Mathieu Mas (38) na fataal ongeluk met Owen (22) | Oudenaarde | hln.be .


25/02/2024: Joris, 45j en Steven, 45j   : Bestuurder dodelijk ongeval Gent aangehouden voor onopzettelijke doding, hij had bijna 3 promille alcohol in bloed  | VRT NWS: nieuws , Twee wielertoeristen doodgereden in Gent: automobilist had rijverbod, reed te snel en was onder invloed | VRT NWS: nieuws , Zwaardere straf voor dronken bestuurder die wielertoeristen… | AVS .


10/08/2024: het koppel Janick, 29j en Janice, 30j en hun dochtertje Maithé, 8j Jong gezin had geen schijn van kans bij aanrijding met notoire recidivist: “Onbeschrijflijk dat drie mooie mensen zo het leven laten” | Nieuwsblad , Ouders en 8-jarige dochter omgekomen bij aanrijding door dronken vijftiger: bestuurder al ruim 10 keer veroordeeld, ook voor dronken rijden | VRT NWS: nieuws .


18/09/2024Gezin van de weg gemaaid door dronken bestuurder: "Als ze ontwaken, krijgen ze vreselijk nieuws te horen" | Redactie24 , Koppel uit Hasselt in Griekenland van de weg gemaaid: “Ze weten nog niet dat hun ongeboren kindje het niet gehaald heeft” | GVA .


20/11/2024: Els Smeyers, 56j: Dronken bestuurder pleegt vluchtmisdrijf na dodelijke aanrijding: fietsster (56) uit Kortessem overleden | HBVL ,  5 jaar cel, 4.000 euro boete en levenslang rijverbod voor dronken bestuurder die fietsster doodreed in Diepenbeek | VRT NWS: nieuws .

 

 

 

 

 



[

Geen opmerkingen:

Een reactie posten