zaterdag 8 mei 2010

BEDENKSELS en VERZINSELS: Terwijl de opwarming van de aarde 1,5°C overschrijdt, houdt de burger de strijd tegen klimaatverandering in de koelkast.

 De ontginning en verbranding van fossiele brandstoffen is de belangrijkste oorzaak van de toename aan broeikasgassen in de atmosfeer, die op hun beurt oorzaak zijn van de opwarming van de aarde (versterkte broeikaseffect[1]), klimaatveranderingen (verwoestende weersomstandigheden zoals hittegolven, overstromingen,....), het afsmelten van gletsjers en poolijskappen, stijgende zeespiegel, instorten van ecosystemen, .....

Het IPCC[2], milieuorganisaties, klimaatexperten, ..... waarschuwen de industrie, de overheden en de burger-consument reeds decennia voor de catastrofale gevolgen van de klimaatopwarming en de dringende noodzaak van de energietransitie en de afbouw van het gebruik van fossiele brandstoffen. Doch het gebruik van fossiele brandstoffen neemt wereldwijd nog toe![3] In 2023 werd wereldwijd alweer een nieuw record bereikt in het gebruik van fossiele brandstoffen[4] en flirte de klimaatopwarming met de symbolische 1,5°C[5].  En toch blijft de overheid de fossiele brandstoffen voor miljarden subsidiëren[6]!

De homo Economicus.

De wereldwijde transitie[7] van een afvalproducerende en grondstofuitputtende economie gebaseerd op fossiele brandstoffen naar een recyclerende circulaire economie gebaseerd op hernieuwbare energiebronnen[8] is logischerwijze de oplossing in de strijd tegen de klimaatopwarming. De energietransitie naar gratis en onuitputtelijke zonne- en windenergie lijkt vanzelfsprekend en wie kan nu iets tegen recyclage hebben?

Bij deze transitie speelt een voortdurende interactie tussen industrie, landbouw, overheid en burger-consument als grootste groep. We kijken als burger-consument met spanning naar de industrie en de landbouw die deze transitie moet uitvoeren en naar de overheid en politici die de opdracht van de industrie moet faciliteren. De burger-consument (in een democratie) heeft hierin een katalyserende rol. De burgers kiezen immers de politici die de transitie moeten faciliteren en consumeren[9] de producten geproduceerd door de industrie en de landbouw.

De transitie kan het snelst gerealiseerd worden door het dienen van de economische belangen van iedereen, gestuurd door de overheid. De mens is immers in belangrijke mate een homo economicus[10] en handelt naar zijn portemonee. We zijn daarbij voortdurend op zoek naar producten met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Milieuvervuiling, klimaatverandering, sociale uitbuiting bij productie, ...... het speelt nauwelijks een rol in onze consumptiekeuzes. Slechts een handvol mensen consumeert bewust en streeft naar een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Dat iedereen -op enkele idealisten na- Homo Economicus is, is een troef voor politici. Zo kan de overheid door fiscale maatregelen en een subsidiebeleid de productie en de consumptie van sterk milieuvervuilende producten[11], energie en diensten ontraden en de milieu- en klimaatvriendelijke stimuleren. Bovendien kan de overheid milieu- en klimaatbeschermende maatregelen[12] nemen om klimaatneutraliteit en maximale milieubescherming zo snel mogelijk te bereiken. Daarvoor heb je wel ambitieuze politici en overheid nodig.

De hypocriete burger.

In een democratie worden de politici gekozen door de burger. De verkiezingen van juni 2024, zowel Vlaams, federaal als Europees, tonen echter pijnlijk aan dat de burger-consument niet echt wakker ligt van de klimaatverandering. Ondanks de talrijke hittegolven en verwoestende overstromingen kiest de burger-consument op alle niveaus voor politici bij wie de bereidheid om de strijd tegen de klimaatopwarming zeer ernstig te nemen op een laag pitje staat. Het is bedroevend dat ondanks de zichtbare klimaatveranderingen en de verwoestende gevolgen[13] de Groenen/EVA[14] in het Europees Parlement zijn weggezakt tot 53[15] zetels op een totaal van 720, niet bepaald veel om op het beleid te wegen. Ook nationaal hebben groene partijen het minder goed gedaan bij recente verkiezingen in Europese landen. Neen, de burger ligt niet wakker van het klimaatprobleem. Zelfs in het stemhokje is de burger-consument niet bereid de strijd aan te gaan tegen de klimaatverandering. De burger-consument kiest niet voor politici die bereid zijn de economische transitie versneld door te voeren en ons te behoeden voor een onleefbare wereld.

De bezorgdheid[16] van de burger-consument over de gevolgen van de klimaatverandering vertaalt zich niet in gedragsverandering[17]. Er is wel bereidheid maar men doet het niet[18]. Zo is er geen significante verschuiving in ons consumptiegedrag naar consuminderen en milieuvriendelijker consumeren, zelfs niet in ons vrijetijdsconsumptiegedrag. Het motivatiegebrek om te consuminderen en milieuvriendelijker te consumeren kan evenwel verklaard worden doordat individuele gedragsverandering geen invloed heeft op de klimaatcrisis, tenzij iedereen meedoet. Net daar wringt het. Omdat we twijfelen of de ander zal meestappen in het verhaal, haken we af en zeker als het ons geen financieel voordeel oplevert. Je zou echter verwachten dat de bezorgdheid van de burger over de klimaatverandering zich bij verkiezingen wel zou vertalen in winst voor partijen en politici die een ambitieus klimaatplan willen uitrollen. Helaas is dit niet het geval! De burger-consument is hypocriet en handelt niet naar wat hij enquêteurs wijsmaakt. De burger, op een kleine minderheid na, creëert geen draagvlak voor politici die maatregelen willen nemen om de transitie naar een recyclerende circulaire economie gebaseerd op hernieuwbare bronnen versneld te kunnen doorvoeren. Politici durven bijgevolg geen groene fiscaliteit doorvoeren om ons consumptiegedrag verder te sturen naar een kleinere ecologische voetafdruk. Er is een hypocriete discrepantie tussen wat de burger zegt en wat hij doet.

Burgers hebben nochtans alle macht om een maatschappij ten goede te veranderen en zeker in het stemhokje. Maar ook daarbuiten is het theoretisch mogelijk. Consumenten zouden in een handomdraai nutteloze fabrieken kunnen stilleggen. Stel dat iedereen een Nee-sticker op zijn brievenbus kleeft, dan vallen de reclamefolderfabrieken stil. Stel dat iedereen stopt met roken en vapen, dan moeten honderden fabrieken hun deuren sluiten. Stel dat iedereen stopt zijn nagels te lakken dan stopt de productie van nagellak meteen. Stel dat we niet langer water in plasticflessen kopen maar het even gezonde kraantjeswater drinken dan verdwijnt een gigantische (afval)berg plasticflessen, ........ Het zou een enorme milieu- en gezondheidswinst zijn. Maar de producenten van reclamefolders, sigaretten, vapes, nagellak, plasticflessen ....... mogen op hun beide oren slapen, het zal niet gebeuren! Elke consument handelt immers individueel en het machtsblok dat tegen de producenten zou kunnen gevormd worden, zal nooit gevormd worden, ook al zouden we daarmee onze zelfvernietiging vermijden.

De onschendbare Koning Consument.

Niemand durft de burger-consument mee verantwoordelijk stellen voor de opwarming van de aarde en milieuvervuiling. Het is hypocriet olieproducenten verantwoordelijk te stellen voor de klimaatopwarming terwijl honderden miljoenen mensen nutteloos rondrijden met een auto. De verantwoordelijkheid ligt bij iedereen, zowel industrie, landbouw, overheid alsook de individuele burger! In onze consumptiemaatschappij genieten we echter als consument onschendbaarheid. Wie zou de consument trouwens met de vinger durven wijzen? Politici in geen geval. Je zou gek moeten zijn je mogelijke kiezers te beschuldigen mee verantwoordelijk te zijn voor de klimaatverandering en milieuvervuiling. De klimaatwetenschappers al helemaal niet, simpelweg omdat het hun taak niet is. Het is al gewaagd om de burger te waarschuwen voor de catastrofale gevolgen van de klimaatveranderingen, zeker in een consumptiemaatschappij als de onze waarin het taboe is het consumptiefeestje te bederven. Ook de media en de auteurs van talrijke artikelen en boeken over het klimaatthema zullen de burger-consument niet beschuldigen. Het is al zo moeilijk in onze beeldmaatschappij een boterham te verdienen met schrijven en een lezerspubliek te verleiden. Maar ook zij die er rotsvast van overtuigd zijn dat consuminderen en streven naar een kleinere ecologische voetafdruk een deel van de oplossing en noodzakelijk zijn, zullen de burger-consument met zachtheid benaderen en de realiteit verbloemen. Het is immers taboe in onze consumptiemaatschappij Koning Consument met de vinger te wijzen.         

Individualisme tegen een groen beleid.

Wanneer de leuze zegeviert dat iedereen het goed heeft als elk goed voor zichzelf zorgt, dan zullen kinderen, ouderen, zorgbehoevende het bijzonder moeilijk hebben. Wanneer we enkel voor de ander zorgen, doen we onszelf tekort. Het zijn twee extremen die gelukkig niet voorkomen. Een maatschappij vaart er wel bij als we niet alleen voor onszelf zorgen maar ook voor de ander, ook voor degene die we niet kennen en misschien zelfs voor degene die nog moet geboren worden. De voorbije decennia, misschien zelfs de voorbije halve eeuw is door de technologische evolutie (radio, TV, telefoon, computer, internet, laptop, smartphone, ....) en door de groeiende welvaart het individualisme sterk toegenomen. We zorgen  minder voor de ander. We horen het aan de nieuwe terminologie zoals zelfontplooiing, zelfrealisatie, ..... Het individuele geluk en welzijn primeert steeds sterker op het sociale.

Stilaan kan de vraag gesteld worden of we niet op een punt gekomen zijn dat we door het opgeven van een stukje individualisme ten voordele van het sociale waarvan we allen genieten, niet ons individueel geluk kunnen vergroten. Er zijn tientallen voorbeelden te bedenken. Zo zouden we één zondag per maand onze individuele mobiliteitsvrijheid kunnen opgeven voor een autoloze zondag met gratis openbaar vervoer en in ruil met zijn allen genieten van een verkeersveilige stiltedag met minder luchtvervuiling en stress. Wat we door collectieve actie terugkrijgen zal meer zijn dan wat we inleveren.

In onze sterk individualistische maatschappij ligt het idee om voor een toekomstige generatie te zorgen moeilijk wat een sterk klimaatbeleid bijgevolg in de weg staat. Sinds de oprichting van het IPCC, nu 35 jaar geleden hebben we te weinig ambitie getoond om de klimaatverandering tegen te gaan. Als burger kozen we vooral voor politici die onze huidige comfort en vrijheid gebaseerd op fossiele brandstoffen beschermen. Deze foute keuze laat zich stilaan voelen nu de grens van 1,5°C opwarming overschreden wordt en de klimaatschade zich laat voelen. In de periode 2000-2020 stierven 1,2 miljoen mensen als gevolg van hittegolven, droogte, stormen, overstromingen en bosbranden[19]. Het besef dat niet enkel toekomstige generaties het slachtoffer zullen zijn maar dat ons individueel comfort kan aangetast worden door de klimaatveranderingen, is een mogelijks keerpunt in ons politiek stemgedrag en consumptiegedrag. Maar zover zijn we nog niet zoals de verkiezingen van juni 2024 hebben aangetoond.     

juni 2024 


Een paar mails aansluitend bij het voorgaande.

26/06/2024: tot 31°C. mail naar Dirk Holemans (Dirk Holemans - Wikipedia , Home - Oikos): “In jouw artikel  (https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2024/06/24/waarom-klimaat-geen-thema-was-tijdens-de-verkiezingen/ ) stel je de vraag: "Hoe kan het dat tijdens de verkiezingen de meest existentiële dreiging voor de mensheid in de vergeetput werd gegooid door alle partijen behalve GROEN." Ik heb me hierover ook verbaasd en heb mede daardoor uiteindelijk 3 x GROEN gestemd. GROEN is er echter op achteruit gegaan zowel Europees, federaal als Vlaams behalve in Brussel. Zou het kunnen dat de burger niet wakker ligt van klimaatopwarming? Ja, ja, wel met woorden, zeker en vast maar niet met daden, en ook niet in het stemhokje!

Het IPCC bestaat 35 jaar, een generatie lang dat we weten wat klimaatverandering is en wat de gevolgen zijn, dat we ondervinden dat de wetenschappelijke voorspellingen correct zijn (zeker de laatste jaren), ........
Je zou verwachten dat -iedereen weet en voelt nu toch wel wat er aan de hand is- er een spontane, statistisch merkbare verschuiving zou zijn in ons (vrijetijds)gedrag naar meer ecologisch verantwoord gedrag, vb. daling in het aantal korte vliegvakanties, streven naar minder huishoudelijk afval, kledij wat langer dragen, wat minder met de auto, ........ dingen die niet het verschil  maken, maar die een burgerdraagvlak creëren. Politici zouden het ruiken dat de burger wakker ligt van klimaatverandering en zouden het maar al te graag over klimaatverandering hebben, zowel links als rechts, als het maar stemmen opbrengt! Niets is merkbaar in ons gedrag dat we wakker liggen van klimaatverandering. Het is zelfs geen gespreksthema in de Vlaamse of Europese huiskamer tenzij bij een kleine groep idealisten.  Bijgevolg ook geen verschuiving in ons politiek stemgedrag! In een democratie is de politiek een spiegel van wat er in de maatschappij leeft met daar tussenin de media, een belangrijke sturende speler. Ik mis het debat over de verantwoordelijkheid van de burger. Natuurlijk zullen politici de burger niet met het vingertje wijzen want het zijn hun kiezers. Natuurlijk zal de media de burger niet met het vingertje wijzen want het zijn hun lezers! Zowel politici als de media durven de burger niet op zijn individuele verantwoordelijkheid wijzen. De burger-consument is de heilige koe van onze maatschappij! Als jij verbaasd bent dat het klimaatdebat tijdens de verkiezingscampagnes niet aan bod is gekomen dan is dat omdat de overgrote meerderheid van de bevolking niet echt wakker ligt van klimaatverandering. We leven in een maatschappij waar het IK centraal staat. Luister maar: zelfrealisatie, me-time, zelfontplooiing, zelfontwikkeling, ........ Als je het over klimaat hebt, moet je in WIJ-termen denken. Dat ligt moeilijk! We zijn niet bereid om een stukje IK-comfort op te geven voor meer WIJ-comfort. Er is zelfs geen draagvlak voor vb. een (Europese) maandelijkse autoloze zondag of iets dergelijks.   
Je hebt het over onze kinderen, de echte verliezers van de verkiezingen. Onze jeugd is de eerste jeugdgeneratie die door de laagdrempelige toegang tot kennis, via internet en andere media, bijzonder goed geïnformeerd is over de klimaatverandering. Zij is de generatie die een voelbare vuist zou kunnen maken en tonen dat er een draagvlak is door vb. collectief af te spreken om tijdens hun twee maanden vakantie te weigeren in een auto of vliegtuig te stappen, of vb. door een jaar lang te weigeren nieuwe kleren te kopen, wat rebels gedrag, actie, ... iets anders dan klimaatmarsen tijdens de lesuren, ...... Ik weet dat het compleet utopisch is maar je begrijpt me wel. De jeugd, de achterbankgeneratie is net zoals hun ouders! Maar ook bij hen is er een kleine groep idealisten die ....... jammer, uiteindelijk het verschil niet maakt, ook niet 50 jaar na de Club van Rome. Ik heb elke aflevering van het programma EERSTE KEUS gezien waarin uw 'echte verliezers' aan bod kwamen en hun bezorgdheden mochten uiten, begeleid door twee topmensen! Slechts één leerling heeft het klimaatthema aangeraakt! welgeteld één!
Hoog tijd om de burger op zijn individuele verantwoordelijkheid te wijzen, ja toch? 

Herinner je je nog wat Bruno Tobback zei na het zien van de film ‘The inconvenient truth’ in 2006? Hij zei: “Als politici doen wat de film vereist, dan worden we morgen niet meer verkozen!” . Dat is bijna 20 jaar geleden, 20 jaar ! Weet je waarom de coronoregel ‘Blijf in uw kot’ zo goed opgevolgd werd? Omdat er een dosis collectieve gezonde angst heerste, angst zoals dat tikkeltje examenstress dat voor focus zorgt. Ieder individu was er zich bewust van (zeker bij de aanvang van de coronacrisis toen er nog onvoldoende viruskennis was) te kunnen sterven bij besmetting. Jammer dat dit tikkeltje angst bij de klimaatcrisis niet aanwezig is. Politici en media zouden dat collectief stressgevoel oppikken. Elke politicus, en zeker Bart De Wever zou dan het thema klimaat op een positieve manier ten volle benutten om herverkozen te worden. Herverkozen worden is toch het doel van politici en die ambitie kan ik hen heus niet kwalijk nemen. GROEN slaagde er zelfs tijdens de verkiezingsperiode niet in het debat in de richting klimaat te sturen en liet het thema noodgedwongen links liggen. Moet je dan verwonderd zijn dat politici er niet toe komen kleine klimaatmaatregelen te nemen zoals 6% BTW of minder op de aankoop van een fiets, 0% BTW op onverpakt fruit en groenten, afschaffing van de gratis fossiele brandstoftankkaart, efficiënter recycleren en minder verpakking, het bannen van aluminiumfolie als verpakking, ....... kortom een groenere fiscaliteit. Ik durf zelfs nog niet te praten over de miljarden subsidies aan de fossiele brandstoffenindustrie, de steeds maar zwaardere auto’s op het wegennet, ....... Geleerde professoren, economen, ingenieurs, studiebureau’s hebben het allemaal al berekend en herberekend, ondersteund met haalbaarheidsstudies, ...... maar zolang er geen draagvlak is bij de bevolking zal de politicus die deze plannen wil uitvoeren niet gekozen worden. Ik moet mij, volgens jouw artikel, na 50 jaar Club van Rome en na 35 jaar IPCC tevreden stellen met het lokaal fietsbeleid van de stad Gent. Je haalt allerlei redenen aan in jouw artikel om de afwezigheid van het klimaatthema in de debatten te verklaren (zoals het meegaan van de media in de strategie van De Wever, het cynisme op sociale media, verkiezingen die een foto zijn, ........ ), de essentie is en blijft: de burger ligt onvoldoende wakker van het klimaatthema ondanks alle artikelen en boeken o.a. van OIKOS, nieuwsberichten, documentaires en podcasts over klimaatveranderingen. Het leidt niet tot het gehoopte sociaal-ecologisch politiek stemgedrag zoals we op 9 juni konden vaststellen, precies omdat de burger onvoldoende wakker ligt van klimaatverandering. Maar dat is de realiteit die de media niet onder ogen wil zien en waarvan ik 100% zeker ben het niet terug te zullen vinden in je boek. De media durft de burger, de kiezer, de consument het terechte verwijt onvoldoende wakker te liggen van klimaatverandering niet maken. Zoals een politicus herkozen wil worden en zijn kiezer niet wil beledigen zo wil jij dat je artikel gelezen wordt en zal je uw lezer dus niet wijzen op zijn klimaatverantwoordelijkheid en dat neem ik je heus niet kwalijk !” 

01/07/2024: Mail naar Sara Wortelboer van klimaatpsychologie (Sara Wortelboer | Klimaatpsychologie , Klimaatpsychologie.com I Wat is klimaatpsychologie?): “Ik ben verbaasd te lezen dat er ‘klimaatgerelateerde stress of paniek’ zou zijn ! Misschien wel bij enkele mensen maar waarschijnlijk is hun klimaatgerelateerde stress niet hun enige stress! Naar mijn mening ligt de Europeaan niet wakker van de klimaatverandering op enkele idealisten na. Zo blijkt uit een bevraging dat hoopopgeleide Belgen duurzaamheid belangrijk vinden maar er helemaal niet naar handelen. Laagopgeleide Belgen die het financieel moeilijker hebben zijn minder bezorgd om klimaat maar handelen uit noodzaak duurzamer! (Klimaatbevraging legt opvallende mismatch bloot: hoogopgeleide Belgen willen duurzaam leven, maar doen het niet | Gazet van Antwerpen (gva.be) , Sustainapoll). Verwonderlijk? Nee, helemaal niet! In het gemiddelde gedrag van de Europeaan is er ten gevolge van klimaatverandering geen verschuiving merkbaar naar een ecologisch kleinere voetafdruk, zelfs niet in onze vrijetijdsbesteding! De ecologische voetafdruk van het Europese huishouden neemt niet af ook al waarschuwt het IPCC al 35 jaar lang met wetenschappelijke precisie voor de catastrofale gevolgen. De Europeaan is hypocriet te durven beweren wakker te liggen van het klimaat. Kijk naar de alleszeggende verkiezingsuitslag en naar de resultaten van de Europese groene partijen! Indien de Europeaan angst zou hebben voor de catastrofale gevolgen door klimaatverandering dan hadden de Groene Partijen op zijn minst stand moeten houden of zelfs stijgen door de proteststemmen zoals extreem rechts door proteststemmen is vooruitgegaan! De enige klimaatangst die er is, is de misplaatste angst meer belastingen te moeten betalen om de klimaatcrisis te bekostigen! Het is jammer dat er niet meer stress is voor de gevolgen van de opwarming van de aarde, dan zouden meer mensen stemmen voor politici die o.a. de energietransitie versneld willen doorvoeren, versneld de subsidies aan de fossiele brandstoffensector afbouwen, versneld een groene fiscaliteit ontwikkelen en doorvoeren, ...... Een gezonde dosis angst is een goede raadgever, dat heeft o.a. de coronacrisis ons geleerd.  De recente verkiezingen in Nederland, België, Europa, .... nu Frankrijk, ...... zijn een gemiste kans voor een snellere en efficiëntere strijd tegen de klimaatopwarming en dat is de schuld van de burger. Politici hebben zelfs het thema klimaat vermeden in hun verkiezingscampagne en debatten omdat ze voelen dat de burger er niet wakker van ligt. Maar wie durft de burger te wijzen op zijn verantwoordelijkheid! Politici? Nee hoor, je moet gek zijn je potentiële kiezer te beschuldigen!  Auteurs en journalisten? Nee hoor, je moet gek zijn je lezers en potentiële kopers van je boeken en kranten te beschuldigen! De klimaatwetenschappers? Nee, ook zij zullen het niet doen! Het is hun taak niet! Misschien de klimaatpsycholoog?”



[11] Een paar voorbeelden van honderden voorbeelden: de pleziervaart zwaar belasten, het autorijden duurder en het laten staan goedkoper maken, 0% BTW op verse groenten en fruit, 0% BTW op (elektrische) fietsen, steps, afschaffing tankkaarten, ... , graduele BTW volgens gewicht en verbruik van auto’s, een vliegtaks, gratis openbaar vervoer tijdens weekends gecombineerd met een zondagstaks op autorijden, taks op vrijetijdspaarden, .....   

[12] Een paar voorbeelden van honderden voorbeelden: uitdoofscenario  voor het gebruik van aluminiumfolie als verpakkingsmateriaal, minder mengvormen bij verpakking, ..... , De 10 belangrijkste klimaatmaatregelen voor de Vlaamse overheid | Bond Beter Leefmilieu , Hoe kunt u uw stad of gemeente klimaatbestendig inrichten? | Vlaanderen.be ,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten