Week na week valt een pak reclamefolders in de brievenbus zonder NEE-sticker, belandt vervolgens bij het papier, wordt opgehaald, gerecycleerd[1], herbedrukt met reclame en valt de volgende week opnieuw in de brievenbus die jaarlijks zo’n 15 à 20 kilogram ongeaddresseerde reclame moet slikken[2]. Een mallemolen van papier aangedreven door fossiele brandstoffen en elektriciteit, betaald door de klanten van supermarkten, kledingwinkels en andere zaken die reclamefolders verspreiden. Maar reclame loont voor de reclamemaker, zoniet zou de papierkringloop vanzelf stilvallen. Toch zou het goed zijn dat deze mallemolen van papier stopt! Voor onszelf en het milieu. Reclame[3] zet immers aan tot ongewenste koopjes. Het papier[4], de inkt, de productiemachines, de transportmiddelen, de fossiele brandstoffen, de elektriciteit,...... misbruikt door de reclamemaker enkel om meer te verkopen en betaald door de bedrogen klant. Het moet stoppen! Deze zinloosheid is echter mogelijk omdat de klant het wil. Denk eens alle reclamepapier weg! De mallemolen van papier kan nochtans simpelweg gestopt worden met een NEE-sticker[5] op de brievenbus. Maar de klant hunkert naar bedrieglijke reclame en koopplezier! Dat is niet overdreven want weinig brievenbussen dragen een antireclamesticker! Wij zijn niet massaal bezorgd om milieu en klimaat, op een groepje idealisten na. Met een NEE-sticker op onze brievenbus verliezen we niets aan persoonlijk comfort en zorgen we voor een enorme milieuwinst. Helaas is de overgrote meerderheid van de consumenten niet bereid zijn brievenbus te voorzien van een NEE-sticker, een vuist te maken tegen papier- en energieverspilling en de supermarkten, kledingwinkels en alle handelszaken te dwingen op een milieuvriendelijkere manier hun klanten te lokken en kortingsbonnen aan te bieden.
Gemeenten zouden de zinloze mallemolen van papier kunnen helpen verminderen door geleidelijk meer reclamedrukwerkbelasting[6] te heffen en daardoor producenten en verspreiders van reclame aanzetten tot milieuvriendelijkere reclamevormen. De overheid heeft de intentie om de NEE-sticker te vervangen door een JA-sticker[7] zodat wie nog reclame in zijn brievenbus wil een sticker zal moeten halen en niet langer wie geen reclame wil. Helaas laat de uitvoering van het voorstel op zich wachten! Het illustreert het gebrek aan politieke daadkracht om zelfs simpele dingen te veranderen! Niet verwonderlijk dat er niet veel gehoopt moet worden op bijvoorbeeld een doortastend klimaatbeleid. Hopelijk haalt niemand een JA-sticker!
Zelfs al wordt papier gerecycleerd, het gebruik ervan blijft het milieu belasten. 1 kg gerecycleerd papier stoot 0,8 kg CO2 uit, weliswaar minder dan 1,7 kg voor nieuw papier[8]. Het produceren en verspreiden van reclamepapier is volgens mij moreel gezien een milieudelict en wie geen NEE-sticker hangen heeft, is medeplichtig! Niet enkel de burger-consument bezondigt zich aan papierverspilling en het tolereren ervan, ook bedrijven moeten stoppen met papierverspilling. Zo werden tien jaar geleden jaarlijks 34 miljoen kranten gedrukt die nooit verkocht en weggegooid werden[9]! Tijdschriften ontsnappen niet aan het decadente fenomeen. Met wat creativiteit zou de overheid door een passend groen fiscaal beleid de afvalberg van nutteloos gebruikt papier (reclamepapier en overproductie van kranten en tijdschriften) drastisch kunnen doen krimpen. Het verleden toont echter aan dat subsidies voor krantenbedeling geleid hebben tot lagere kosten voor de uitgeverijen waardoor een stimulans ontstond meer te produceren dan nodig[10].
Enerzijds
is dus de burger-consument weinig bereid door NEE-stickers de papierafvalberg
te reduceren en anderzijds slaagt de overheid er niet in snel een Nee- in een
JA-sticker beleid om te zetten en heeft ze o.a. door een verkeerd
subsidiebeleid overproductie van kranten en tijdschriften gestimuleerd.
Gelukkig zorgt de digitalisering voor steeds minder papier. Echter verslinden digitale reclame, kranten
en tijdschriften dan wel geen papier maar wel nog steeds veel
energie[11]!
juli 2024
contact: vanhecke1965@skynet.be
[5] Ongewenst
reclamedrukwerk en ongewenste telefoonoproepen | Vlaanderen.be , Een
anti-reclamesticker op je brievenbus en toch ontvang je folders? Verdelers
krijgen amper boetes | VRT NWS: nieuws , Geen
reclamefolders meer in de brievenbus | Zakelijk: Marketing (infonu.nl)
[6] Flyeren
of drukwerk bedelen? Wees je bewust van alle regels | VLAIO , https://www.zottegem.be/startersgids/reclame
[7] Ontgoocheling, omdat
JA-sticker op zich laat wachten | Het Nieuwsblad , Nederland
zegt niet langer "neen", maar "ja" tegen reclamefolders (en
bespaart zo 27 miljoen kilo papier per jaar) | VRT NWS: nieuws
[9] In
Vlaanderen worden jaarlijks 34 miljoen kranten gedrukt, nooit verkocht en
weggegooid - Business AM
Geen opmerkingen:
Een reactie posten