Wegwerpkleding.
Ruim
honderd jaar geleden werden de naden van versleten dure kleding losgemaakt, de
stukken stof werden binnenste buiten gedraaid, verknipt en genaaid tot nieuwe
kleding. Elke huismoeder had een naaimachine, naald, draad en garen om kledij
te herstellen en ’s winters bij de Leuvense stoof gaten in kousen te stoppen,
breinaalden en bollen wol om pullovers, mutsen, sjaals en sokken te breien. Je
spaarde een pak geld uit, nieuwe kleren waren duur. Ook de generatie van mijn
moeder herstelde na WOII nog enkele decennia lang zelf kledij, stopte ’s
winters kousen en maakte handdoeken van de nog goede stukken uit versleten
lakens. Mijn moeder deed het graag, had het nog geleerd op school en gezien van
haar moeder, maar vroeg zich misschien toch af, of het nog de moeite was van
haar tijd, of ze niet beter nieuw kocht want veel geld spaarde ze er niet meer
mee uit. Vandaag zijn er amper nog jongeren die naald en draad kunnen hanteren.
In de plaats gaan ze shoppen als vrijetijdsbesteding. Zelfs tijd is niet meer
nuttig en wegwerp geworden. Een positieve evolutie?
Op
een paar eeuwen tijd heeft de industrialisatie, de mechanisatie en de
automatisering het zelf spinnen en weven, het zelf kledij maken verhuisd van
thuis naar de fabriek[1] en
de huisnijverheid verdreven naar de hobbysfeer. Het ambacht is verloren gegaan
en zij die het nu nog leren, verheffen zichzelf tot creatieve en soms tot
artistieke persoonlijkheid. De textielindustrie verdween uit Europa naar
lageloonlanden. Vandaag weet geen mens nog hoe een kledingstuk tot stand komt.
Productvervreemding, onbekend is onbemind. Een kledingstuk dwingt geen respect
meer af, het is een nagenoeg gratis wegwerpding geworden.
Kleding
wordt bijgevolg te snel afgedankt en het idee dat het gerecycleerd[2]
wordt, geeft ons vrijgeleide tot wegwerpconsumptie. Goedkoop textiel door lage
lonen, sociale uitbuiting, kosteloze milieuvervuiling[3],
en grote verkoopswinsten financieren decadente marketingstrategieën zoals
reclame, snel wisselende modetrends[4],
gratis retour bij onlineverkoop, .... die op hun beurt de wegwerpconsumptie
verder aanzwengelen. Het bestond vroeger allemaal niet!
Ook
het begrip ‘versleten’ heeft een andere invulling gekregen. Vandaag is kleding
met een losgekomen naad versleten terwijl vroeger kleding pas versleten was als
het tot op de draad uiteenrafelde. Ook voor mij is dat nog steeds de norm maar
nu om milieuredenen. Draag je kleding tot ze op de draad versleten is! Ik weet
het, ik overdrijf en niemand als individu heeft schuld aan deze evolutie maar
we hebben wel onze collectieve verantwoordelijkheid voor de kledingafvalbergen[5] in
Ghana, Kenia, Chili, .......
Economische
wetten zijn geen natuurwetten, ze zijn door de mens gemaakt. De mens is
verantwoordelijk voor het sociaal decadente en milieuschadelijke businessmodel
dat de hele kledingsector vandaag beheerst. Of vind je het ethisch aanvaardbaar
dat geretourneerde online bestelde nieuwe kledij vernietigd wordt[6].
Wie online koopt en terugstuurt, en op de hoogte is van deze wanpraktijken is
mee schuldig! Denk na als je online koopt! De textiel-CEO’s die sociaal
onaanvaardbare en milieuschadelijke businessmodellen ontwerpen zijn opgegroeid
in een maatschappij met gewijzigde ethische waarden die wegwerpconsumptie
aanvaardt en als normaal beschouwt. Maar dat is het niet! In de maatschappij
van mijn grootouders begin vorige eeuw zou een businessmodel waarbij nieuwe
kledij verbrand wordt geen schijn van kans gehad hebben. Uiteraard ben ik mij
bewust van de inwisselbaarheid van ethiek en economische wetten. Dat mijn
grootouders hun kledij langer droegen en herstelden deden ze niet uit ethische
overwegingen maar uit economische noodzaak. Vandaag is er helemaal geen
economische noodzaak meer om zelf kledij te maken of te herstellen. Machines en
robots hebben het werk van ons overgenomen.
Echter
zijn er nu sociale en milieu overwegingen om de huidige businessmodellen in de
textielsector en andere sectoren te verwerpen. Als individu zijn we door ons
koopgedrag mee verantwoordelijk voor het in stand houden van schadelijke
businessmodellen. Stel dat we vanaf morgen geen enkel online besteld product
nog terugsturen dan valt er niets meer te vernietigen en hebben we als individu
de wereld een stukje gered! Helaas loopt het zo niet! Ook al weten we dat
online aangekochte goederen bij retour vernietigd worden, het is de portemonnee
die in belangrijke mate ons gedrag stuurt. Betalen voor de retour is dan weer
geen optie voor de verkoper want zijn businessmodel zou in elkaar zakken. Het
is precies door de gratis retour dat online bestellen verleidelijk wordt en tot
extra aankopen leidt wat het doel is van de verkoper. Het is een ethisch fout
en milieuschadelijk model. Gelukkig zet de overheid een eerste stap en wordt de
vernietiging van geretourneerde kleding verboden[7].
Zo
is het ethisch ook niet langer te verantwoorden dat de overheid in beslag
genomen namaakproducten vernietigt. De winstmarges op de verkoop van originele
merkproducten zijn gigantisch wat de namaakindustrie stimuleert.
Namaakproducten, zelfs van een zelfde kwaliteit als het origineel zijn immers
een pak goedkoper. Door de vernietiging van in beslag genomen namaakproducten
verklaart de overheid zich jammer genoeg akkoord met de enorme winsten van de
merkfabrikanten en bezondigt zich bovendien aan milieuonvriendelijke
praktijken. Daar komt verandering in want de overheid kiest stilaan voor
recyclage[8] in
plaats van vernietiging van namaak. Nog beter zou zijn de in beslag genomen
namaakproducten alsnog op de markt te brengen.
Het
vernietigen van geretourneerde online aankopen, van winkeloverschotten en van
in beslag genomen namaakproducten, .... het is ethisch onverantwoord,
grondstofverspillend en enorm milieuschadelijk! De overheid heeft de morele
plicht de producenten en retailers te dwingen andere businessmodellen en
financiële modellen te ontwikkelen die niet langer verspillend en
milieuschadelijk zijn. Elk individu heeft als consument eveneens zijn
verantwoordelijkheid[9].
De consument helpt immers foute economische modellen in stand houden. Ons
consumptiegedrag en politiek stemgedrag is meebepalend hoe snel de overheid
maatregelen neemt om milieuschadelijke businessmodellen uit de schakelen en de
industrie te stimuleren tot een circulaire economie met een efficiënter
grondstofgebruik.
april 2024.
[3] Hoe schaadt
kleding het milieu? | Milieu Centraal , De milieu-impact
van de mode-industrie: alles wat u moet weten - Sigma Earth , De
kledingindustrie stoot meer CO2 uit dan de internationale luchtvaart
(businessinsider.nl)
, Fast Fashion
Pollution and Climate Change | Earth.Org , Fast fashion: How
clothes are linked to climate change (bbc.com) .
[5] De gigantische
kledingbergen van Ghana: hier komt de inhoud van de kledingbak terecht
(welingelichtekringen.nl) , Massale dumping
van afgedankte kleding moet stoppen - Plastic Soup Foundation , Ruim 100.000 ton
aan afgedankte kleding komt in een woestijn in Chili terecht - Business AM , Alleen goed
genoeg om op te stoken: hoe onze goedkope kleren gedumpt en verbrand worden in
Kenia | VRT NWS: nieuws , 37 million junk
plastic clothes dumped in Africa - investigation • Changing Markets , Kledingmerken
beloven je afdankertjes te recycleren, maar dumpen ze vaak in Afrika – MO* , We dumpen zoveel
kleding dat hoop vanuit ruimte zichtbaar is | Buitenland | hln.be.
[6] Europese winkels
sturen steeds vaker teruggestuurde pakjes naar stort: "Vernietigen is
goedkoper dan opnieuw verkopen" | VRT NWS: nieuws , Een op de drie
teruggestuurde kledingstukken wordt vernietigd | VRT NWS: nieuws , Hoeveel
onverkochte, nieuwe kleding wordt er vernietigd? - Kassa - BNNVARA , 1 op de 3
teruggestuurde kledingaankopen wordt vernietigd – MO* .
[7] Europees akkoord
maakt circulaire producten de norm en verbiedt vernietiging van teruggestuurde
kledij - Groen
, Eindelijk
verbiedt de EU het vernietigen van onverkochte kleding (vogue.nl) , Kleding wordt de
volgende grote recyclagewerf | De Tijd.
[8] In beslag genomen
namaakgoederen krijgen steeds vaker tweede leven via recyclage of upcycling |
De Standaard
, Namaakproducten
opwaarderen: de FOD Economie kiest voor een circulaire aanpak | FIDO
(duurzameontwikkeling.be)
[9] Deel van onze
kleding wordt nog altijd verbrand: hoe komt dat, en wat kunnen we eraan doen? |
VRT NWS: nieuws
, Waar vind ik
duurzame kleren? | WAT WAT , De prijs opbouw
van een eerlijk en duurzame shirt; hoeveel duurder is het? | Blog Duurzame
Kleding | Project Cece
, verificatiesystemen-voor-duurzame-textiel-en-kledingsketens-nl.pdf .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten