zaterdag 15 mei 2010

BEDENKSELS en VERZINSELS: Rijden onder invloed, een ander beleid !

  

Het rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft problematisch. Nochtans beweert ieder nuchter mens dat rijden onder invloed het leven van anderen en van jezelf in gevaar kan brengen. Maar de hersenwerking verandert zodra ze ondergedompeld worden in alcohol, drugs en bepaalde medicaties. Mensen onder invloed denken en handelen immers anders dan in nuchtere toestand en gaan toch rijden met de auto. Wie getuige (huisgenoten, uitgaansvrienden, alcoholschenkers, ....) is van een geïntoxiceerde bestuurder die achter het stuur plaats neemt en wegrijdt, kijkt weg en hoopt dat de bestuurder geen ongeval zal veroorzaken. De moedigen die toch een bestuurder onder invloed beletten te rijden voelen zich vaak schuldig aan bemoeizucht en voelen de plicht de geïntoxiceerde naar huis te brengen.  

 

De rol van sensibilisering, verkeerscontroles en straffen.

Sensibilisering[1] verliest zijn effect zodra we onder invloed zijn ook al juichen we de sensibiliseringscampagnes toe in nuchtere toestand. Sensibilisering richt zich tot ons als bestuurder met als doel dat we op het moment dat we onder invloed zijn niet achter het stuur plaatsnemen, maar dat is net de moeilijkheid omdat alcohol en drugs ons vermogen tot correct handelen, namelijk niet rijden sterk verstoort. Bovendien verdwijnen de positieve effecten kort na een campagne en de mensen die nooit onder invloed rijden worden er nodeloos mee lastiggevallen. Alcohol- en drugscontroles in het verkeer missen dan weer hun afschrikking door de kleine pakkans[2]. Het strafbeleid[3] na een ongeval focust enkel op de bestuurder onder invloed en bevat geen enkel preventie-effect.

Zolang sensibilisering, alcohol- en drugscontroles in het verkeer en het strafbeleid enkel gericht is op de bestuurder en niet bijkomend op de getuigen van geïntoxiceerde bestuurders die achter het stuur kruipen en vertrekken, zal het rijden onder invloed blijven bestaan. De omgeving van de geïntoxiceerde bestuurder moet gesensibiliseerd worden in te grijpen. Het moet een evidentie worden een bestuurder onder invloed het rijden te beletten. Helaas wordt niemand beloont om een bestuurder onder invloed het autorijden te beletten. Een wet die beloont bestaat niet en een strafwet straft enkel. Het nalaten, bestuurders onder invloed het rijden te beletten moet strafbaar worden. De getuige wordt medeplichtige. Rijden onder invloed is niet enkel het probleem van de bestuurder maar ook van de getuigen, van de ganse maatschappij. Niet iedereen is echter fysiek of mentaal in staat een bestuurder onder invloed te beletten te rijden, maar wel om de politie te verwittigen! Om de beoordeling scherp en duidelijk te maken  is nultolerantie[4] de beste optie. Wie alcohol of drugs heeft genomen, rijdt niet! Het risico veroordeeld te kunnen worden voor medeplichtigheid zal het voor elk van ons aanvaardbaar maken om zijn medeburger te beletten te rijden onder invloed. Dit is burgerzin tegenover toekomstige slachtoffers.

 

Naleving van het rijverbod.

Het is verbazingwekkend dat justitie er niet in slaagt mensen met een rijverbod[5] te beletten toch nog te rijden met de auto. Het lijkt mij nochtans niet zo moeilijk om 

1) een rijbewijs in te leveren en 

2) de auto’s van de betrokkenen gedurende de duur van het rijverbod aan de ketting te leggen. 

3) Als bovendien ook degene gestraft wordt die een auto uitleent of verhuurt aan iemand met een rijverbod, wordt de kans op rijden met rijverbod al een stuk kleiner. Niemand leent trouwens zijn auto uit aan een onbekende en wie een auto huurt moet een geldig rijbewijs voorleggen. Familieleden en kennissen zijn op de hoogte van het rijverbod en willen het risico op een straf of boete niet lopen door hun auto te lenen aan hun geliefde met rijverbod. Een goede wet versterkt de burgerzin om geen auto te lenen aan iemand met een rijverbod.

 

Als het te laat is, als het ongeval gebeurd is, komt de politie en justitie in actie, te laat. De politiek moet het mogelijk maken dat politie en justitie preventief werken voor het ongeval gebeurt. De politiek moet ervoor zorgen dat iemand onder invloed niet achter het stuur kruipt. Wie onder invloed is, is een ander persoon geworden en zou als nuchtere persoon misschien durven beweren nooit onder invloed te zullen rijden. Omstanders kijken begrijpelijkerwijze weg wanneer iemand onder invloed in de auto stapt. Neem je de sleutels af dan ben je immers moreel verplicht de onder invloed zijnde persoon naar huis te brengen. Wie toch een persoon onder invloed belet achter het stuur te kruipen, voorkomt misschien een ongeval maar zal nooit beloond worden want het ongeval is nooit gebeurd. Vandaag moet je moedig zijn om iemand onder invloed te beletten achter het stuur te kruipen. De wet moet omstanders aanmoedigen dit wel te doen door ze te straffen als ze het niet doen. Omstanders  die niets doen en mee een ongeval veroorzaken, moeten gestraft worden. Het is de enige beloning die je kan geven aan mensen die wel dronken of gedrogeerde personen beletten om te rijden.

 

Geen rijbewijs[6] zonder goed gedrag.

Het zou evident moeten zijn dat jongeren die een problematisch alcoholgebruik hebben en drugs consumeren preventief tijdelijk verboden worden deel te nemen aan examens tot het behalen van een rijbewijs.

 


mei 2025.


contact: vanhecke1965@skynet.be



 

 

 

 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten