Het rijden
onder invloed van alcohol of drugs blijft problematisch. Nochtans beweert ieder
nuchter mens dat rijden onder invloed het leven van anderen en van jezelf in
gevaar kan brengen. Maar de hersenwerking verandert zodra ze ondergedompeld
worden in alcohol, drugs en bepaalde medicaties. Mensen onder invloed denken en
handelen immers anders dan in nuchtere toestand en gaan toch rijden met de
auto. Wie getuige (huisgenoten, uitgaansvrienden, alcoholschenkers, ....) is
van een geïntoxiceerde bestuurder die achter het stuur plaats neemt en wegrijdt,
kijkt weg en hoopt dat de bestuurder geen ongeval zal veroorzaken. De moedigen
die toch een bestuurder onder invloed beletten te rijden voelen zich vaak
schuldig aan bemoeizucht en voelen de plicht de geïntoxiceerde naar huis te
brengen.
De
rol van sensibilisering, verkeerscontroles en straffen.
Sensibilisering[1]
verliest zijn effect zodra we onder invloed zijn ook al juichen we de
sensibiliseringscampagnes toe in nuchtere toestand. Sensibilisering richt zich
tot ons als bestuurder met als doel dat we op het moment dat we onder invloed
zijn niet achter het stuur plaatsnemen, maar dat is net de moeilijkheid omdat
alcohol en drugs ons vermogen tot correct handelen, namelijk niet rijden sterk
verstoort. Bovendien verdwijnen de positieve effecten kort na een campagne en
de mensen die nooit onder invloed rijden worden er nodeloos mee lastiggevallen.
Alcohol- en drugscontroles in het verkeer missen dan weer hun afschrikking door
de kleine pakkans[2]. Het
strafbeleid[3] na
een ongeval focust enkel op de bestuurder onder invloed en bevat geen enkel preventie-effect.
Zolang
sensibilisering, alcohol- en drugscontroles in het verkeer en het strafbeleid enkel
gericht is op de bestuurder en niet bijkomend op de getuigen van geïntoxiceerde
bestuurders die achter het stuur kruipen en vertrekken, zal het rijden onder
invloed blijven bestaan. De omgeving van de geïntoxiceerde bestuurder moet
gesensibiliseerd worden in te grijpen. Het moet een evidentie worden een
bestuurder onder invloed het rijden te beletten. Helaas wordt niemand beloont
om een bestuurder onder invloed het autorijden te beletten. Een wet die beloont
bestaat niet en een strafwet straft enkel. Het nalaten, bestuurders onder
invloed het rijden te beletten moet strafbaar worden. De getuige
wordt medeplichtige. Rijden onder invloed is niet enkel het probleem van de
bestuurder maar ook van de getuigen, van de ganse maatschappij. Niet iedereen
is echter fysiek of mentaal in staat een bestuurder onder invloed te beletten te
rijden, maar wel om de politie te verwittigen! Om de beoordeling scherp en
duidelijk te maken is nultolerantie[4]
de beste optie. Wie alcohol of drugs heeft genomen, rijdt niet! Het risico
veroordeeld te kunnen worden voor medeplichtigheid zal het voor elk van ons aanvaardbaar maken om
zijn medeburger te beletten te rijden onder invloed. Dit is burgerzin tegenover
toekomstige slachtoffers.
Naleving
van het rijverbod.
Het is verbazingwekkend dat justitie er niet in slaagt mensen met een rijverbod[5] te beletten toch nog te rijden met de auto. Het lijkt mij nochtans niet zo moeilijk om
1) een rijbewijs in te leveren en
2) de auto’s van de betrokkenen gedurende de duur van het rijverbod aan de ketting te leggen.
3) Als bovendien
ook degene gestraft wordt die een auto uitleent of verhuurt aan iemand met een
rijverbod, wordt de kans op rijden met rijverbod al een stuk kleiner. Niemand
leent trouwens zijn auto uit aan een onbekende en wie een auto huurt moet een
geldig rijbewijs voorleggen. Familieleden en kennissen zijn op de hoogte van
het rijverbod en willen het risico op een straf of boete niet lopen door hun
auto te lenen aan hun geliefde met rijverbod. Een goede wet versterkt de
burgerzin om geen auto te lenen aan iemand met een rijverbod.
Als het te laat is, als het ongeval
gebeurd is, komt de politie en justitie in actie, te laat. De politiek moet het
mogelijk maken dat politie en justitie preventief werken voor het ongeval gebeurt.
De politiek moet ervoor zorgen dat iemand onder invloed niet achter het stuur
kruipt. Wie onder invloed is, is een ander persoon geworden en zou als nuchtere
persoon misschien durven beweren nooit onder invloed te zullen rijden.
Omstanders kijken begrijpelijkerwijze weg wanneer iemand onder invloed in de
auto stapt. Neem je de sleutels af dan ben je immers moreel verplicht de onder
invloed zijnde persoon naar huis te brengen. Wie toch een persoon onder invloed
belet achter het stuur te kruipen, voorkomt misschien een ongeval maar zal
nooit beloond worden want het ongeval is nooit gebeurd. Vandaag moet je moedig
zijn om iemand onder invloed te beletten achter het stuur te kruipen. De wet
moet omstanders aanmoedigen dit wel te doen door ze te straffen als ze het niet
doen. Omstanders die niets doen en mee
een ongeval veroorzaken, moeten gestraft worden. Het is de enige beloning die
je kan geven aan mensen die wel dronken of gedrogeerde personen beletten om te
rijden.
Geen
rijbewijs[6] zonder goed gedrag.
Het zou
evident moeten zijn dat jongeren die een problematisch alcoholgebruik hebben en
drugs consumeren preventief tijdelijk verboden worden deel te nemen aan examens
tot het behalen van een rijbewijs.
contact: vanhecke1965@skynet.be
[2] Meer
dan 40 procent van verkeersongevallen in weekendnachten gelinkt aan alcohol of
drugs, maar er zijn amper controles | VRT NWS: nieuws , Pano-reportage:
Pakkans op dronken rijden nog altijd veel te klein. - Alcoline
[3] Alcohol in het
verkeer straffen en gevolgen en BAC-limieten - De Verkeersadvocaat , Straffen
voor rijden onder invloed van alcohol - Verkeersexpert advocaten , Dronken
rijden en een ongeval veroorzaken: Wat zijn de gevolgen?
[4] In
8 Europese landen bestaat al nultolerantie voor alcohol in het verkeer:
"Ook andere maatregelen nodig om gedrag bij te sturen" | VRT NWS:
nieuws
[5] Het
rijverbod: waarom is het een totale mislukking... | Gocar.be , Elke
dag betrapt de politie gemiddeld 63 bestuurders met een rijverbod , “Het
leven gaat door, dit verandert allemaal niets”: influencer die rijverbod van
17,5 jaar kreeg, lacht in nieuwe filmpjes met veroordeling | Brussel | hln.be
, Rijverbod |
Specialisten in verkeersrecht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten